정서 연구와 실용적 개입을 위해서는 다양한 정서들 간의 구분과 그 특성에 대한 체계적인 이해가 필요하다. 본 연구에서는 한국 문화맥락에서 정서단어를 분석하여 한국인의 정서경험 구조를 이해하고 이를 측정할 자기보고 측정도구를 제안하였다. 정서 단어로써 원형성과 친숙성이 보고된 부정정서단어 32개와 긍정정서단어 20개를 선별하여 분석하였다. 대학생과 직장인 250명이(직장인 65.2%, 남자 45.6%) 정서 경험 보고 자료를 요인분석한 결과, 긍정정서는 ‘애정’ ‘성취’ ‘재미’ ‘평안’ ‘감동감사’의 5개 요인, 부정정서는 ‘슬픔우울’ ‘분노혐오’ ‘불안걱정’ ‘선망질투’ ‘수치죄책’ ‘권태싫증’ ‘미분화 괴로움’의 7개의 요인구조가 추출되었다. 대학생과 직장인 360명(직장인 66.7%, 남자 46.9%)의 자료에 대해 확인적 요인분석 결과 좋은 모델적합도를 나타내었다. 각 정서범주들 사이의 상관, 각 정서범주의 경험 빈도, 연령 및 성별에 따른 정서범주 값 추이를 분석하여 한국인의 정서경험의 특성을 살펴보았다. 정서경험의 측정에 있어 자기보고 방식의 장단점과 함께, 일상생활에서 친숙하고 빈번히 사용되는 정서 경험은 보편적인 기본정서뿐 아니라 파생정서와 이차정서 등 다양한 수준의 정서들을 포함함을 논의하였다.
It is important to examine how a variety of emotion is connected and distinguished each other for academic and practical purposes, such as developing emotion-intervention programs. In the present study, 32 negative and 20 positive words, which Koreans were familiar with and frequently used in their daily life, were used to find the structure of Koreans’ emotion and to develop a new self-reported measurement of emotional experiences. In Study 1, 250 Korean college students and office workers (65.2% office workers; 45.6% male) reported their daily experiences of emotion by completing a emotion-word list. An exploratory factor analysis revealed that positive emotion consisted of five factors, such as “affection”, “achievement”, “amusement”, “relaxedness”, and “gratitude”, whereas negative emotion consisted of seven factors, such as “sadness”, “anger”, “anxiety”, “jealousy”, “guilty”, “boredom”, and “unclassified distress.” In Study 2, we carried out a confirmatory analysis with data obtained from 360 college students and office workers (66.7% office workers; 46.9% male). The results indicated that the 5-factor model for positive emotion and the 7-factor model for negative emotion fitted the data well. Furthermore, we examined the correlations between groups of positive and negative emotion, the frequencies of the experiences of the emotion groups, and age-and gender differences in the emotion groups. Finally, the implication for the usefulness of self-reported measurements in emotion research and the importances of secondary and derivative emotion in daily experiences of emotion are discussed.