상담자는 사람들의 행복을 증진시키는 일에 관심을 가지고 전문성을 발휘하는 사람이다. 내담자의 특성에 따라 그리고 호소하는 문제에 따라 상담자는 다양한 상담기법을 활용하지만, 이를 통하여 궁극적으로는 내담자의 행복 증진에 기여한다는 점에 있어서는 동일한 목표를 갖게 된다. 한편, 우리 인간의 삶은 대부분 일로 채워진다. 따라서 일은 삶의 중핵이다. 이렇게 본다면 현재하고 있는 일이 즐거워야 행복한 삶이 가능하다는 이야기가 된다. 앞서 이야기된 사실을 동시에 고려한다면 상담자가 내담자의 행복 증진에 기여하는 데 있어서, 원만한 직업생활이 가능하도록 조력하는 것이 무엇보다도 중요함을 알 수 있다. 이와 같은 문제의식에 바탕을 두고 이 논문에서 살펴본 내용은 다음과 같다. 첫째, 행복한 삶은 무엇이며, 이는 직업생활과 어떻게 관련되는가? 둘째, 직업생활은 개인적으로 또한 사회적으로 왜 중요한가? 셋째, 다양한 진로이론의 관점에서 본다면 행복한 직업생활인은 어떻게 묘사될 수 있을 것인가? 넷째, 직업생활과 관련된 조직변화의 현대적 동향은 어떠하며, 이러한 변화가 직업인에게 요구하는 것은 무엇인가? 다섯째, 행복한 직업생활을 가능하게 하는 조건은 무엇인가? 여섯째, 상담자는 어떤 역할을 통하여 행복한 직업생활을 조력할 수 있을 것인가? 일곱째, 행복한 직업생활을 조력하기 위하여 상담자가 더욱 관심을 가져할 과제는 무엇인가? 본 논문은 위와 같은 질문에 답하면서 특히 행복한 직업생활을 조력하기 위한 상담자의 역할로 다음과 같은 사항을 제안하고 있다: ① 직업기초능력에 대한 교육, ② 직업선택을 위한 조력, ③ 적재적소 배치를 위한 조력, ④ 직업적응을 위한 조력, ⑤ 경력개발을 위한 조력, ⑥ 직업전환을 위한 조력, ⑦ 실직자를 위한 조력, ⑧ 노사문제의 해결을 위한 조력, ⑨ 기업체 간부에 대한 조력기술 증진 교육, ⑩ 은퇴준비를 위한 조력, ⑪ 여가생활을 위한 조력.
Counselors are the people who are interested in enhancing other`s happiness and they demonstrate their specialty in those areas. According to the properties of clients and the problems they want to consult, counselors apply various methods. However, from the aspect that they eventually contribute to the increase in clients` happiness through counseling, each counselor has an identical purpose. Most of human life consists of work. Therefore, work is the core part of life. From this point of view, only when you are satisfied with your current work that you are engaged in, you can enjoy a happy life. Considering the above facts, it is the most important that counselors advise clients to have an amicable work life for an increase in their happiness. Based on such assumptions, this study investigated the following. First, what is a happy life and how is it related to work life? Second, why is a work life so important individually and socially? Third, how happy workers can be described from the viewpoint of the career theories? Fourth, what are the modern trends in changes in organization related to working life and what does such change demand of workers? Fifth, what are the conditions that make a happy life possible? Sixth, through what roles can counselors advise about a happy working life? Seventh, what are the tasks that counselors should be more interested in for giving advice concerning a happy working life? In answering such questions, this paper presented the following as a counselor`s role in advising on a happy working life: ① education on key competencies needed for the workforce, ② advice for the choice of occupation, ③ advice for the placement, ④ advice for adjustment of occupation, ⑤ advice for career development, ⑥ advice for transfer of occupation, ⑦ advice for the unemployed, ⑧ advice for the resolution of labor problems, ⑨ education to increase advice techniques for staff members of companies, ⑩ advice on preparing for retirement, ⑪ advice for leisure life.