본 연구는 5세 유아가 인식하고 있는 행복의 의미가 어떠한지 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 경기도에 소재한 어린이집의 만 5세 유아 43명을 대상으로 그 면담을 실시하였다. 행복에 대한 반구조화된 질문을 사용한 면담을 통하여 유아가 일상생활에서 경험한 행복과 유아들이 지니고 있는 행복에 대한 추상적인 개념에 대한 생각들을 수집하여 분석하였다. 그 결과 유아들은 첫째, 물질적 풍요, 둘째, 좋은 기분, 셋째, 사랑하는 사람들과의 친밀한 관계, 그리고 넷째, 일상에서 느끼는 보람을 행복으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 유아의 관점에서 행복의 의미를 살펴보도록 함으로써, 진정으로 유아를 위한 교육, 즉 행복한 유아를 위한 교육을 위해 앞으로 유아교육이 나아가야 할 방향을 제시해 줄 것이다.
When are young children able to think abstractly about happiness, about when they are happy and what makes them happy? This study set out to examine what happiness, an abstract term, means to children and how do they articulate what they recognize and call happiness. Forty-three young children from two daycare centers were interviewed using semi-structured questions. Their responses were analyzed in terms of their narrations on how they experienced happiness and thought abstractly about it in their everyday lives. The results are as follows. Four young children, first, an abundance of material goods means happiness. Second, a good mood means happiness. Third, an intimate relationship between people means happiness. Finally, engaging in a worthwhile task means happiness. These findings suggest that learning what happiness means from a child`s point of view could allow them to cognitively and experientially explore their conceptualizations through curriculum activities and learning strategies. That is to say, the point of view of young children could be the basis for an early childhood education for happy young children.