본 연구는 소셜미디어의 이용동기가 이용자 몰입(flow)과 행복 경험과 어떠한 관련성을 갖는지 그리고 동기와 행복 간의 관계에서 몰입 요인이 매개 역할을 하는지 조사하였다. 이용동기는 소셜미디어를 이용하는 근원적 욕구 차원에 따라 사회적 동기, 기능적 동기, 유희적 동기의 세 가지 하위유형으로 구별하였고 이들 각각의 동기들이 이용자가 경험하는 몰입과 행복 간의 관계에 있어 차별성이 있는지 확인 하였다. 이용자 동기 중 사회적 동기와 유희적 동기는 몰입 및 행복과 각각 유의미하게 정적인 관계를 보였으며 몰입이 동기와 행복 간의 관계를 매개하였다. 기능적 동기는 몰입 및 행복과 유의미한 관계를 보이지 않았다. 이러한 결과는 소셜미디어에 대한 이용동기의 성격이 자발성과 자기목적성을 충분히 갖추었을 때 이용자로 하여금 몰입과 행복을 체험하도록 하며 몰입의 매개효과로 인하여 행복의 정도가 보다 증폭될 수 있음을 시사한다.
This article is aimed to investigate the influences of user motivation on flow and happiness in the activity of social media. Also the mediating role of flow in the relation of user motivation and user happiness is to be identified. On this purpose, user motivation in social media was divided into 3 sub-dimensions as social motivation, functional motivation and hedonic motivation. The differentials of 3 motivations above in the relationships among motivation, flow and happiness was checked out too. Social motivation and hedonic motivation in social media had significant positive influences on flow and happiness and the flow mediated the relation of motivation and happiness. But the functional motivation showed no significant influence on the flow and happiness. These findings imply that only the motivations involving spontaneous and autotelic characteristics enough have plausibility to induce flow and happiness user experiences in time of social media and the mediating effect of flow can amplify the scope of happiness.