본 연구는 소비자의 심리특성 중 열등감과 공격성이 블랙컨슈머행동 및 블랙컨슈머들의 삶의 만족도에 미치는 영향력을 구조방정식을 통하여 검증하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 마케팅조사회사를 통해, 서울/경기지역의 성인소비자 중 블랙컨슈머와 유사한 경험이 있는 300명을 대상으로 온라인 조사를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 열등감은 블랙컨슈머행동에 유의한 영향력이 없는 것으로 나타났다. 반면, 열등감은 블랙컨슈머의 공격성을 높이는 것으로 나타났다. 둘째, 공격성은 블랙컨슈머행동을 증가시키는 것으로 나타났다. 셋째, 블랙컨슈머행동은 블랙컨슈머들의 삶의 만족도를 높이는 것으로 나타났다. 마지막으로 공격성은 블랙컨슈머들의 삶의 만족도를 감소시키는 것으로 확인되었다. 요약한다면 소비자의 열등감은 공격성을 통해 블랙컨슈머행동을 증가시키는 것으로 밝혀졌으며, 소비자의 공격성은 블랙컨슈머행동으로 표출되었을 때, 일정부분 블랙컨슈머들의 삶의 만족도를 높이는 수단으로 분석되었다. 주요 결과를 바탕으로 이론적 및 실무적 함의들을 추가적으로 논의하였다.
The purpose of this study was to analyze the effects of Consumers“ Psychological Characteristics on dysfunctional consumer behavior and life satisfaction by structural equation model. To this end, online survey was carried out by a professional marketing research firm with respondents in Seoul/Gyeonggi-do region, and 300 responses were input for statistical analysis. The major findings of this study can be summarized as follows: First, inferiority feelings showed insignificant influence to black consumer behavior. On the other hand, aggression was positively influenced by inferiority feelings. Second, aggression showed a positive effect on dysfunctional consumer behavior. Third, dysfunctional consumer behavior showed a positive effect on life satisfaction. Finally, aggression showed a negative effect on life satisfaction. Overall, inferiority feelings was found to be indirectly related through aggression, to dysfunctional consumer behavior. Contrary to ordinary expectations, dysfunctional consumer behavior leads to an increase in life satisfaction. Based on these results, theoretical and practical implications were discussed.