본 연구는 긍정심리학과 관련하여 성격강점 프로그램을 통하여 즐거운 삶, 몰입하는 삶, 의미있는 삶의 경험을 연구하고자 하였다. 이를 위해서 개인의 낙관성, 자기수용, 시민정신, 그리고 행복을 측정하였다. 이를 통해서 자기 자신을 보다 잘 이해하고 수용하며 타인에게 개방함으로써 자신의 강점과 약점을 알고 자신의 잠재가능성을 실현할 수 있는 기회를 제공하고자하였다. 본 연구에는 실험집단에 15명과 통제집단에 15명이 참여하였고, 본 연구의 회기는 총 10회기에 이르는 성격강점 프로그램을 실험집단 참여자들에게 적용하여 반복측정 분산분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 낙관성, 자기수용, 시민정신, 행복에서 집단과 검사시점에서 통계적으로 유의한 차이가 검증되었다. 세부적으로 낙관성, 자기수용, 시민정신, 행복에서 실험집단의 집단 내 효과가 검증되었다. 이러한 결과는 개인의 성격강점을 개발하여 긍정심리학에서 추구하는 즐거운 삶, 몰입하는 삶, 의미 있는 삶의 경험을 경험할 수 있게 할 수 있음을 논의하였다.
The purpose of this study is to measure pleasant life, flow life, and the meaning of life through a character strength program related to positive psychology. Specifically, the levels of personal optimism, self-acceptance, citizenship, and happiness were measured. The character strength program was focused on improving one”s understanding of oneself, openness to others, and acceptance of others. Knowing one”s strengths and weaknesses provides an opportunity to realize one”s potential. In this study, we apply the character strength program for the happiness enhancement of university students. The participants were 30 university students in Seoul, 15 of which were assigned to the experimental and control groups, respectively, and the experimental group participated in the character strength program once a week for 10 weeks. The results were as follows: the levels of optimism, self-acceptance, citizenship and happiness in the experimental group were found to be significantly enhanced after the program. This study shows that the character strength program with positive psychology was effective in enhancing university students” overall life satisfaction.