본 연구에서는 긍정 심리치료 프로그램이 우울 경향이 있는 청소년의 행복감, 낙관성, 무망감 및우울에 미치는 효과를 알아보았다. 470명의 남녀 고등학생들에게 주관적 행복감 척도, 개정된 삶의 정향 평가지, Beck 무망감 척도, 역학조사센터 우울증 척도(CES-D)를 실시하여, CES-D에서 절단점 16점 이상이고 동시에 행복감이 15점 이하로 비교적 낮은 학생들을 선발한 후 프로그램에 참가를 원하지 않는 학생을 제외한 20명을 대상으로 긍정 심리치료집단과 통제집단에 각각 10명씩 무선할당하였는데, 치료집단에서 1명이 중도 탈락되었고, 긍정 심리치료 프로그램을 4주 동안총 8회기에 걸쳐 실시되었다. 연구에 참여한 참가자들 모두는 사전, 사후, 6주 추적 검사를 하였다. 그 결과, 긍정 심리치료 프로그램에 참여한 참가자들은 통제집단보다 행복감과 낙관성에서 유의하게 더 증가되었으며, 행복감은 그 효과가 추적까지 유지되었다. 마지막으로, 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구에 대한 제언이 논의되었다.
The purpose of this study is to explore the effects of Positive Psychotherapy(PPT) Program on happiness, optimism, hopelessness and depression of the depression-prone adolescents. Four hundred seventy high school students completed the Subjective Happiness Scale(SHS), Revised Life Orientation Test(LOT-R), Beck Hopelessness Scale(BHS), Center for Epideiologic Studies Depression Scale(CES-D). The students who gained more 16 point score by CES-D and have lower SHS were screened. Twenty patients who selected by those scales were randomly assigned to 10 in the PPT group and 10 in the waiting-list control group. All participants completed SHS, LOT-R, BHS, and CES-D at pre-treatment, end of treatment, and at 6 weeks follow-up periods. PPT program was administered for 8 sessions. The results of this study were as follows: Happiness and optimism of therapy group were significantly increased more than those of the waiting-list control group. And the effects of happiness was maintained up to follow- up. But hopelessness and depression were not signicant difference between therapy group and waiting-list control group. Finally, the implication and the limitations of this study, and the suggestions for future study were also discussed.